fredag 31 juli 2009

Vargens vagga

Den nya svenska vargstammens vagga är Bredared. Skall man vara stolt eller skämmas? Det räcker med att konstatera.
1978 kom 7 st vargvalpar från Köpenhamns ZOO och tillbringade sin första tid på Kullen i Bredared (Borås Djurparks karantän) innan de planterades ut i Värmland. (Se även Svenska Naturskyddsföreningens "Projekt Varg")
Skall inte staten hålla sig till lagen och vara ett föredöme?
Varför väntar man med sanningen, alla vet ju att gamla gubbar förr eller senare snackar?

Vad säger polackerna?
Under en älgjakt i Norrland tog man fel på en älg och en polack. Jägaren gick fri!
Under en rävjakt tog man fel på en varg och en räv.Jägaren åkte raka vägen till polisen och erkände sitt misstag. Jägaren fick skaka galler!

1 kommentar:

  1. Bengt af Klintberg har i någon av sina senare böcker (jag tror det är Glitterspray) avfärdat föreställningen om att den svenska vargen skulle vara utplanterad som en vandringsskröna.

    Jag skriver det i all välmening för jag tycker att ni och er verksamhet verkar högst sympatiska och skulle gärna skriva in mig i ridskolan om jag hade något som liknade en ekonomi. Jag fick några ridturer när jag arbetade på Island förra sommaren och trivdes mycket bra med det.

    U.J.

    SvaraRadera