torsdag 3 januari 2013

Friskvård och friskvårdsbidrag

Det är fantastiskt med myndigheter men det är fasansfullt när politiker inte lever i nuet.
Det är bara att fastslå att det är ett bidrag som skapar osund konkurrens.
Beslutsunderlaget är under all kritik, egentligen bara ett tyckande.
Man kan fråga sig om ställningstagandet; ang. ridning (som inte är bidragsberättigat) är medvetet kvinnofientligt.
Avdragsgillt eller inte. Bra i magen hos häst eller humanmat. ICA-handlaren behöver inte speca på kvittot.

.Man får en känsla att skattemyndigheten hittar på svar efter behov.

Jag fortsätter inte mailkonversationen för att slippa bli uppfattad som rättshaverist. Det är ju faktiskt politikerna som skall ta sitt förnuft till fånga. Skattemyndigheten ligger bara bakom att hyrd bartender är ett RUT-avdrag.
ur Wikipedia


"Friskvård, definitioner :
"Åtgärder för att förebygga sjukdomar"
"Alla aktiva åtgärder som bidrar till att befrämja hälsan genom att stärka och utveckla de mänskliga resurserna såväl de fysiska och mentala som de sociala."
då undrar jag över alla hundägare som är ute flera gånger om dagen och promenerar

En mailkonversation med skattemyndigheten;
" :"Motion och Fritid"
 Vad är det för underlag som ligger bakom skrivningen
 "Sporter som kräver dyrare redskap eller kringutrustning som golf, segling, ridning och utförsåkning omfattas inte heller av skattefriheten. Dessa sporter blir skattepliktiga om arbetsgivaren bekostar utövande eller utrustning."
 Ridning som är en heltäckande friskvårdsaktivitet innebär inte att man behöver ha kringutrustning som deltagaren behöver bekosta.En ridhjälm är oftast billigare än ett par fotbollsskor
MvH
Sven

Svar 1


Hej
Underlaget åtefinns i propositionen 2002/03:123 s.15.
Denna finns att läsa på 
http://www.riksdagen.se
Med vänliga hälsningar
Louise Rydén
Fråga 2

Hej Louise!
Du hävisar till ett förslag som har blivit ett beslut. Förslaget är bara en del i underlaget, jag saknar bakgrund och argument. Kan du hjälpa mig med det?
Ha en trevlig 1:sta advent
MvH
Sven 

Svar 2

Hej Sven!
Propositionen som Louise hänvisat till utgör det huvudsakliga förarbetet som den slutliga lagstiftningen stödjer sig på. Undantaget för ridsport är dock mycket gammalt och återfinns redan i propositioner till äldre lagstiftning, bland annat prop. 1987/88: 52 s.53-54
Den propositionen återfinns här
Utredaren skriver:
"Det skattefria området bör dock som kommittén har föreslagit inte bestämmas enbart med utgångspunkt i om enklare eller dyrbarare redskap används. En rimligare begränsning ligger i vilken typ av motionsutövning som det är fråga om. Enligt min mening bör gränsen mot allmänna fritids­aktiviteter dras pä så sätt att det skall vara fråga om enklare motionsidrott som kan utövas av i stort sett var och en och i direkt anslutning fill arbetstidens början eller slut. Det kan vara fråga om gymnastik, styrketrä­ning, bowling, racketsporter som bordtennis, tennis eller squash. Till det skattefria området bör också räknas vanliga lagidrotter som t. ex. volley­boll, fotboll, handboll och bandy.
Sporter som kräver dyrbarare anläggningar, redskap och kringutrustning och som oftast utövas skilt från arbetet både i tid och rum som t. ex. golf,segling, ridning och utförsåkning pä skidor bör inte omfattas av skattefriheten. Någon skarp gräns är inte möjlig att dra men de exempel jag här givit bör ge en godtagbar ledning i rättstillämpningen."
Jag hoppas detta räcker som svar!Skatteverket strävar efter att ständigt förbättra verksamheten och vi skulle därför uppskatta om du tog dig tid till att svara på fem frågor i följande enkät http://www.skatteverket.se/serviceenkat Tack för din medverkan!

Med vänliga hälsningar
Erik Östman

Fråga


Hej Erik och Louise! 
 Jag har sysslat med friskvård i 40 år därav 16 år med den heltäckande friskvårdaktiviteten ridning. Då undrar jag om jag skall nöja mig med att enbart skriva friskvård på kundernas kvitton. Skulle inte det lösa ett antal problem?
 Jag inser att vissa delar av ridsporten sticker ut med "adrenalinkickar" och "statusuppvining"
MvH
Sven
Svar 3

Hej!
Som jag ser så har du redan fått svar om ridning räknas som friskvård.
Och reglerna varför framkommer även på svaren innan. Ridning i sig är en härlig sport men som du ser så framkommer det varför det inte ger rätt till ersättning ifrån arbetsgivaren. 
Därför skulle det vara oriktigt att skriva friskvård på dina kvitton om deltagaren själv ska söka ersättning ifrån arbetsgivaren.
Med vänliga hälsningar
Berit Hagelin

Fråga
Hej Berit!
 Ridning är friskvård men berättigar inte till friskvårdbidrag.
Ordet "oriktigt" finns inte i min SAOL
Vad betyder "oriktigt"? Skriver man det när man inte kan skriva "fel"
Är det min uppgift att kontrollera vad kunderna skall använda sina kvitton till?
 Jag förmodar att jag fått ta del av hela underlaget när det gäller "friskvårdbidrag"
 Önskar Er en riktigt trevlig helg!
 MvH
Sven


 Svar 4
Hej!

Det ska framgå av kvittot vad för friskvård det handlar om. Detta ska göras för att företaget ska kunna utbetalt friskvårdsbidraget samt att företaget ska få avdrag för det som personalkostnad.

Med vänliga hälsningar

Siw Billgren



2 kommentarer:

  1. Även orienterare kan inte åtnjuta friskvårdsbidraget. Men om jag springer på Svenssons gryms rullöparbana får jag ersättning. Undra vad som är friskast för själen, rullband eller skogen?
    Monika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Missar Anders Borg det mest ultimata inom friskvård ?

      Radera