lördag 20 juni 2009

Snus

Nu har någon lyft på en sten och snushetsarna kryper fram från mörkret och vädrar morgonluft. Jag kommer ihåg när Anders Borg kom till makten och chockhöjde skatten på snus. Skall man förlåta han för han verkar inte ha alla höns hemma?
Argumenten säger att det är farligt och att "vetenskapen" bekräftar detta. Det är svårt att glömma den vetenskapliga undersökningen som fastslog att man oftare fick ryggskott av snus. Det visade sig att den höga frekvensen sammanföll med norrländska skogsarbetare. Slutsatsen borde nog varit; Jobbar du med motorsåg 8 timmar om dagen är risken större för ryggont än om du försöker dra slutsatser ur statistik på någon kurs på Umeå universitet.
Jag påstår inte att Snus är en harmlös produkt, likaledes vet jag att morotsjuice kan knäcka en njure i för stora mängder och att vatten är farligt. Det skulle inte förvåna mig om att "smartskallarna" vill förbjuda vatten.
Det är uppenbart att snuset har gjort nytta för den svenska folkhälsan eftersom det har bidragit till en mindre rökkonsumtion och en lägre lungcancerfrekvens än övriga EU. Snuspolitiken inom EU är lika illa genomtänkt som att deras höga löner kan relateras till vettiga beslut.

2 kommentarer:

  1. Ja, säg vad som inte är farligt?!
    Det där med lönerna håller jag med om till 100 procent också.

    Lena S

    SvaraRadera