måndag 3 december 2012

Vintersläppet hos munskänkarna


Provningens absoluta höjdare
Det prövades 12 st olika viner i en lite tråkig miljö på Annelundsvillan, men däremot fanns ett antal trevliga vinprovare.
Vi starta provningen med en Champagne som smaka som en champagne skall smaka; glädje och friskhet med ett äppleinslag med lagom kyla.Hade tyvärr lite väl stram eftersmak, Grongnet för 396:-, 16,5p.
Jag kommer inte springa efter de bägge vita vinerna, Bellingham Ancient och Dreissigacker, 89:- för var och en, den senare kanske nådde upp i 13p
Baltos har jag dissat tidigare och den är fortfarande obalanserad. Det andra spanska Luis Cranas, en hyfsad gran reserva, 14p, för 199:-.
Jag har lovordat 2009 från Bordeaux men de bägge bordeauxerna ,La Gurgue, 95210, och Maucalliou, 95159, höll inte måtte. Den första var platt och vattnig och den sistnämnda kan förhoppningsvis bli drickbar efter ett antal år. Maucallioun tappa lite av sin knutenhet i karaff.
La Reyne,90109 , spännande för att det är en malbec (cot noir), ett tätt mörkt vin för 199:-. 14p.
Portugisen, Quinta de Chocapalha, 94025, är ett tufft vin på CS, kostar anständiga 139:-, det har många smaker och nyanser man kan utforska, 14p.
Italienaren Rubello, 99471, ett absolut prisvärt vin med 80% barbera, 16p . Kommer inhandlas nästa gång för 119:-.
Johann Mullner,98133, gav mig frågetecken och föll inte direkt för sötman men det fanns en balans. Jag gav vinet 12p men kommer pröva det igen. Jag kan ha fel omdöme!
Provningen höjdpunkt var Barolo Marcenasco, 2008, 90144, 299:-, 17p, det känns lite nördigt att beskriva den med ord.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar