måndag 13 april 2009

Blupkommentar kommenteras

Jag blir så glad och pigg när jag får lite motvals angående BLUP:en. Jag tycker att deltalen i BLUP:en är en mycket bra tillgång, men däremot är totalsumman en konstruktion utan större värde. (Det är den summan som marknadsföres)
Har jag en fruktodling(läs häst) med äppleträd, päronträd, plommon, fågelträd osv. så kan jag inte lägga ihop äpplen med päron för att få bättre plommon. Jag kan nästan bara använda äpplen med äpplen för att förädla äpplena. Det är givetvis en djungel av anlag som spelar roll när det gäller egenskaper. Lycka till i förädlingsdjungeln och fruktodlingen
Jag kommer givetvis kommentera din andra del! Jag skall ut och tala med mina boxväggar samt mocka lite grann + se till mina 2 äppleträn
Nästa inlägg skall handla om den tragiska olyckan på Myrekulla.

1 kommentar:

  1. Hej igen!
    Det största hjälpmedlet med Blupen anser jag vara att kunna jämföra mitt eget stos ev svagheter med hingstens. Har jag ett sto som har någon svagare länk, ex benställning väljer jag en hingst med bra benställning och därmed hög blup, ser jag till att hitta en hingst med hög blup på den egenskapen så att jag kan styra upp hennes.

    Om ni har Eidfaxis hingstkatalog så ser man där på några sidor att hingstarna är sorterade efter blupvärdena. Där sorterar man varje sak för sig. Från de olika exteriör poängen till alla ridegenskapepoängen. Ex huvud, h-m-b, rygg osv. Under varje kategori kan men sedan följa vilka hingstar i världen som har högsta blupen för den egenskapen. Intressant. (På exteriör egenskaperna ligger generellt Flipi från Österåker högt och på ridegenskaperna ligger generellt Garri fra Reykjavik högt.) Bara för det kanske det inte är hingstar som passar mig eller mitt sto. Då får jag titta efter en annan. Det är dock ett hjälpmedel och skall användas därefter. Det bygger dock på att hästarna har "förtjänat" sin egen blup, dvs är visade. Annars "tror man" sig veta hästens blup, den förväntade...men som efter visning ändras.

    Nu menar jag inte att man skall välja hingst efter enbart detta. Men om jag gillar en hingst går jag in och kollar så jag inte förstärker svagheter utan ser till att "styra upp" hennes eventuella sådana. Nu är det lika ofta som hingsten kanske har en svag länk som stoet kan styra upp ex. benställning, benkvalitet eller stark pass mot en fyrgångshingst???

    Detta blev långt men jag hoppas du förstår vad jag menar. Stirrar man på totalen så får man en snabb hint om man vill titta vidare eller ej. Stammen är ju främst avgörande och inte minst att se hingsten live för att skaffa sig ett eget omdöme, skulle jag vilja ha den hästen själv? Annars bör man inte använda den... Avel är spännande och kul eller vad säger man;)

    SvaraRadera